Rax - Wildfährte, Bärenlochsteig, Hans von Heidsteig

7. 6. 2011

Na pátek si bereme s paní volno a v brzkých ranních hodinách vyjíždíme do Vídně zařídit víza pro naše letní asijské dobrodružství. V hlavním city našich jižních sousedů stíháme, díky odlišné pracovní době ambasád, posvačit v Schönbrunnském parku a posléze okouknout i trochu těch památek v historickém centru - fotogalerie je zde. Vídeňský schnitzel a káva se Sachertortem však musí počkat až na příští návštěvu. Z Vídně se pakujeme po sedmé podvečerní.

Rax je vápencovou náhorní plošinou, která se regulérně považuje za severovýchodní alpské předhůří ležící asi 70km jihozápadně od Vídně.  Po půldruhé hodince tak parkujeme na veřejném tábořišti u Kaiserbrunnu, které praská ve švech (ostatně nepřestává prastat co je veřejné tábořiště veřejným). 90% osazenstva jsou lezci z Čech, zbytek vesměs sousedi (SK, PL, H). Zabíráme místo na kraji u vodárny - puchem, který se tu line, to tipuji spíše na čističku, a blokujeme jedno z posledních míst pro stan našich přátel. Vaříme čaj na ráno a po příjezdu zbytku se pouštíme do nemalých zásob vína, abychom oslavili úspěch při zařizování víz. Do kómatu upadám po jedné hodině ranní, aby mě z něj Emil po pěti hodinách probral šťouchancem do zad s pohádkovou písní "Halóóó, tady je Lucifer". Budíček nadmíru nevídaný a píseň o to víc vlezlejší nás nenechává spát a tak se kolem půl osmé přesouváme vozem do 15km vzdáleného Hinternaßwaldu. Odtud pokračujeme pěšky po asfaltové strasse soutěskou Raisstalklamm k dopravní lanovce na Habsburg hütte a dále směrem ukazatele na Wildfährte/Bärenlochsteig. Tyto dvě železné cesty s obtížností B (1-) jsou společně s přechodem nejvyššího vrcholu Raxalpe - Heukuppe (2007m) naším dnešním cílem. Jako výstupovou volíme prvně jmenovanou Wildfährte - topo a info zde. Nástup je suťovištěm a 1 terénem. Následuje krátká exponovaná pasáž za B a pak zase více či méně chodecký terén bez zajištění. Ke konci jsou dva krátké výšvihy (opět B) s odpočinkovou plošinou a nádherným výhledem na protější Schneealpe. Na náhorní plošině lemujeme okraj po cestičce až k nejvyššímu bodu Heukuppe. Viditelnost byla asi 100-150km a tak naše oko mohlo přeletět přes Totes Gebirge až k bílé koruně Dachsteinu. Vrchol je hojně navštěvován ze všech stran. Po krátkém prohřátí na slunci míříme dál ke Karl Ludwig hausu s občerstvením. Času je stále dost a proto si na terase vychutnáváme vychlazeného pana Radlera a pohled na stěnu Preiner, která nás čeká zítra. Od chaty vedou naše kroky po chodníku zpět do Hinternaßwaldu, tentokrát po železné cestě Bärenlochsteig - topo a info zde. Cesta je obdobná jako výstupová, jen zajištěných míst je povícero a i exponovanosti si v několika místech můžeme plně vychutnat. Po hodince se napojuje cesta Medvědím doupětem na Wildfährte. Večer probíhá obdobně jako ten páteční, akorát spát jdeme o něco dříve.

Také ráno si nezadá nic nového se sobotním, takže opět Lucifer po šesté, čaj, kaše a hurá pod Preinerwand. Parkujeme na konci obce Griesleiten a ihned začínáme nabírat na výškových metrech. Pomyslná ručička výškometru se zastavuje na 1020m, kde odbočíme na cestu Holzknechtsteig na Neue Seehütte. U pramene se rozdělujeme, jedna půlka míří k vrcholu Preinerwand (1783m) zajištěnou cestou Preinerwandsteig (obtížnost A) a druhá cestou Hans von Haidsteig (obtížnost C/D) - topo a info zde. Haidsteig začíná těsně u úpatí stěny nad suťovištěm asi 15-ti metrovým slepičím žebříkem. Za ním následuje dvojí traverz v téměř kolmé stěně a výšvih komínem na terasu. Terasou prochází z části nezajištěný chodník opět až pod stěnu s dalším slepičím žebříkem a komínem, kterým se dostaneme do uzavřené soutěsky. Soutěskou vede vzhůry nejobtížnější část cesty s žebříky a uklouzanou skálou, kterou nám navíc skrápí začínající sněhovo-dešťová nadílka. Nad soutěskou je další terasa s černou Madonou k památce zesnulých lezců a "vrcholovou" knihou. Od Madony vede nezajištěná cestička pod finální vrcholovou stěnu s traverzem. Vrchol je vpravo asi 100m, ten ale vynecháváme a za silného větru s bičujícími krupkami sestupujeme na Neue Seehütte za druhou skupinou. Na chatě přečkáváme déšť u Jagatee a karlovarských oplatek a kolem poledne sestupujeme po cestě Holzknechtsteig zpět k autům. Do Čech se vracíme po okreskách přes hraniční přechod Halámky s pocitem dobře prožitého víkendu.